سیب

 

از امام صادق علیه السلام نقل میکنند که: ((پنج میوه از میوه های بهشت است: خرما، انار، سیب، به و انگور)) شاید شنیده باشید، انگلیسی زبان ها ضرب المثلی دارند به این مضمون: ((کسی که روزی یک سیب بخورد، دکتر نمی رود.))

حقیقت این است که پزشکان، آن را میوه سلامت و زیبایی می دانند، سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی که علاوه بر تأمین سلامت، به طراوت و شادابی پوست هم کمک می کند.

دندانپزشکان هم به سیب می گویند: مسوکا طبیعی! کمتر متخصص تغذیه ای هم پیدا می کنید که سیب را در برنامه غذایی روزانه از قلم بیندازد. متخصصان تغذیه نقش مؤثر سیب را در طراوت و شادابی پوست قبول می کنند و می گویند: میوه ای است سرشار از ویتامین های C، B، A و املاح کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و گوگرد، که در این میان نقش گوگرد در تقویت سلولهای پوستی غیر قابل تردید است.

در نیوزلند یکی از کشورهای جنوب اقیانوس آرام رسم است که وقتی زنی به ششمین ماه بارداری رسید، سهم میوه ها بویژه سیب را در برنامه غذایی اش افزایش دهد. زنان نیوزلندی اعتقاد دارند با رعایت چنین رژیمی، فرزندانی سالم و زیبا به دنیا خواهند آورد. آهن هم از آن املاحی است که در برطرف کردن کم خونی، ضعف و رنگ پریدگی مؤثر است. با این حساب، تنها با اتکاء به نقش همین ۲ ماده معدنی در این میوه، می شود گفت که در تأمین خون و حفظ طراوت و زیبایی پوست نقش مهمی ایفا می کند.

شاید از زبان بزرگترها شنیده باشید که به افراد عصبی مزاج توصیه می کنند روزانه یک لیوان آب سیب+گلاب بنوشید. این سفارش ساده در برگیرنده یک نکته علمی است. از آنجا که میزان ویتامین های فاکتور B در آن زیاد است، این میوه بر تقویت و تسکین اعصاب اثر مساعدی دارد و مصرفش برای افراد عصبی مزاج، مناسب و سودمند است.

از طرفی وجود فسفر و کلسیم در این میوه برای رشد کودکان و تقویت حافظه و اعصاب مفید است. به همین دلیل، کودکان ضعیف و کم رشد و بیمارانی که دچار ضعف و مستی هستند و یا دوران نقاهت را پشت سر می گذارند، باید بیشتر از دیگران به سیب احترام بگذارند!

از سوی دیگر، اسید سیتریک موجود در این میوه برای هضم مواد غذایی و دفع سموم بسیار سودمند است. این اسید به همراه پتاسیم موجود در میوه به دفع اوره، اسید اوریک و مواد زاید صفراوی کمک می کند و بنابراین برای بیماران کبدی، روماتیسم و نقرس نیز خالی از فایده نیست.

بعضی از پزشکان معتقدند که مصرف روزانه یک سیب با پوست، خطر ابتلا به سرطان روده را به طور چشمگیری کاهش می دهد، زیرا علاوه بر داشتن مواد فیبری، در پوست خود ماده ای دارد به نام پکتین که به وسیله باکتری های روده تخمیر می شود و اسیدهای چربی با زنجیره کوتاه تولید می کند. این اسیدها نیز از رشد باکتری های آسیب رسان در روده جلوگیری کرده و سلول های پوششی دیواره روده را در برابر تغییرات بدخیمی و سرطان محافظت می کنند.

و بالاخره از آنجا که سیب نسبت به سایر میوه ها سلولز کمتری دارد، هضم و جذب آن آسان تر بوده و برای مبتلایان به بیماری های گوارشی نیز اثر مطبوع و دلپذیری دارد.

 

خوردن سیب و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

محققان آمریکایی گفتند خوردن آب سیب، یا یک دانه سیب در روز، باعث محافظت از سلول های مغز و جلوگیری از پیری و ابتلا به بیماری آلزایمر می شود.

محققان دانشگاه ماساچوست افزودند: این میوه مانع از اکسیده شدن مغز می شود و توصیه می شود هر نفر حداقل روزی یک سیب بخورد.

دکتر توماس چی، مدیر مرکز اعصاب این دانشگاه گفت تحقیق نشان داده خوردن سیب یا آب آن به عنوان ماده غذایی مقوی، از اکسیده شدن مغز جلوگیری می کند. محققان با بررسی موش های آزمایشگاهی دریافتند سیب تأثیر یکسانی بر انسان و حیوانات دارد و مانع پیری زودرس می شود.

 

روزی ۳ سیب بخورید تا سکته نکنید

محققان اعلام کردند: مصرف سه سیب در روز از خطر بروز حمله قلبی در افراد می کاهد.

به نوشته روزنامه دیلی میروز چاپ انگلیس، دانشمندان علوم پزشکی در تازه ترین گزارش های خود اعلام کردند: میوه سیب دارای فیبر است که از میزان کلسترول خون می کاهد و خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد. به گفته داشنمندان خورد روزانه سه سیب از خطر حمله قلبی تا ۱۴ درصد می کاهد و تا ۲۷ درصد از مرگ های ناشی از بیماری قلبی جلوگیری می کند.

تحقیقات دانشمندان آمریکایی نیز نشان داد، میوه های دارای فیبر، سبزیجات، غلات و حبوبات از میزان فشار خون و سطوح کلسترول می کاهد.

این تحقیقات که روی ۳۳۰ هزار نفر از مردم اروپا و آمریکا انجام شده است همچنین نشان داده است، فیبر موجود در میوه و حبوبات بیشتر از سبزیجات موثر خواهد بود زیرا بعضی از سبزیجات دارای شکر هستند که این خود بیماری های قندی و قلبی را تشدید خواهد کرد.

 

سیب میوه سلامتی

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد اگر حداقل ۳ عدد سیب در روز بخوریم، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهیم. سیب به دلیل بافت گیاهی ای که دارد، می تواند ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگهای بدن را کاهش دهد. یک سیب متوسط دارای ۳ گرم الیاف است. الیاف در نان گندم سبوس دار ۵ گرم و در یک گل کلم ۷ گرم است.

غلاتی چون ذرت و نخود فرنگی هم الیاف دارند، اما به دلیل پخته شدن، قندشان زیاد و مواد غذای شان کم می شود که دیابت و بیماری قلبی از عوارض آنهاست. الیاف می تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد. همچنین سیب برای سلامتی دندان بسیار مفید است.

  • 105 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

تبلیغات متنی