آب

 

حدود ۶۰ درصد بدن ما از آب ساخته شده است. برای اینکه اعضای بدن عملکرد درستی داشته باشند، این مهم است که ما به اندازه کافی از همه چیز را به صورت روزانه مصرف کنیم. گریس دروکا، متخصص تغذیه و مربی بهداشت در انجمن Blue Cross Blue Shield میشیگان، به Allure می گوید : “آبرسانی کلید کمک به اعضای بدن در عملکرد مؤثر آنها هستند.” همانطور که هیدراتاسیون به عملکرد بدون اشکال بدن کمک می کند، کم شدن آب بدن می تواند به انواع ضعف در فرآیندهای بدن منجر شود.

بنابراین، چقدر باید آب نوشید؟ دروکا می گوید فرد معمولی باید حدود دو لیتر آب در روز بنوشد، و بیشتر در دماهای بالا یا اگر واقعاً فعال هستید. از دست دادن آب بدن می تواند ناشی از نوشیدن کمتر آن باشد، همچنین با مواردی مانند اسهال، استفراغ، تب، عرق بیش از حد و افزایش ادرار (به عنوان مثال در نتیجه d دیابت یا مصرف داروهای خاص). اما وقتی بدنتان به نقطه کم آبی می رسد واقعاً چه اتفاقی می افتد؟ برای آگاهی از ۶ علامت و عارضه احتمالی، از خفیف تا شدید، با وبلاگ نامیا همراه باشید.

۱- احساس گرسنگی کاذب

متخصص تغذیه کری گانز به آلورا می گوید: “بسیاری از مردم، از دست دادن آب بدن را با گرسنگی اشتباه می گیرند.” اگر فقط با خوردن احساس سیری نمی کنید، سعی کنید یک لیوان آب بنوشید تا ببینید آیا بدن شما واقعاً یک خوراک مختصر درخواست می کند. همانطور که گان اشاره می کند، تحقیقات نشان می دهد آب آشامیدنی می تواند به سیر کردن شما کمک کند. انجام این کار قبل از غذا می تواند به شما کمک کند که بدانید چقدر گرسنه هستید.

۲- احساس خستگی، ناراحتی، سردرگمی و حتی سرگیجه

کم آب بدن می تواند به سطح انرژی و شناخت شما آسیب بزند، در نتیجه سخت است که هوشیار باشید. در واقع، دروکا آن را شایع ترین دلیل خستگی روزانه می نامد. او می گوید: “تمام سیستم های بدن ما برای عملکرد بر اکسیژن آزاد شده توسط خون تکیه می کنند. هنگامی که این تحویل خون با کم آبی مواجه می شود، هیچ یک از ارگان های ما در سطحی که باید کار نمی کنند، که نه تنها باعث کندی ذهن و کندی بدن است، بلکه منجر به مشکلات حافظه کوتاه مدت و تمرکز می شود.” علاوه بر این، تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrition Reviews نشان می دهد که کم آبی بدن می تواند منجر به تغییرات خلقی، از جمله افزایش خشم نیز شود.

۳- ابتلا به یبوست

عدم تعادل مایعات می تواند یک پشتیبان بزرگ در سیستم گوارش شما ایجاد کند. دروکا می گوید: “فیبر به عنوان راه حل اولیه یبوست مفید است، اما آب به همان اندازه مهم است. من فیبر را به بیمارانم به عنوان ‘رفتگر’ روده خود توصیف می کنم؛ زیرا کمک می کند تا سموم از بدن خارج شود، اما سمومی که به راحتی خارج نمی شوند نیاز به مصرف آب فراوان دارند.”

۴- برانگبختگی و تحریک پوست

اگر بدن شما آب کافی نداشته باشد، اثرات روی پوست شما مطمئناً می توانند این را نشان دهند. به عنوان متخصص پوست نیویورک شهر، سیجال شاه قبل از این به آلورا گفته است: پوست خشک، که فاقد روغن است، متفاوت از پوست خشک شده است که آب آن کم است. با این حال، علائم مشابهی، به ویژه پوسته پوسته شدن، خارش، حساسیت، تنگی و خراشیدگی وجود دارد. پوست خشک، می تواند در معرض ابتلا به جوش و احساسات همزمان خشکی و چربی باشد.

۵- احتمال ابتلا به حمله قلبی و شوک حجم خون پایین

آب برای عملکرد مناسب قلب ضروری است، و زمانی که با کم آبی شدید مواجه هستید، سیستم قلبی عروقی شما می تواند به طور جدی منحرف شود. دروکا می گوید: “کم آبی بدن عروق خونی شما را تنگ می کند و خون شما غلیظ تر می شود، به این معنی که قلب شما باید بیش از حد کار کند تا آن را در سراسر بدن پمپ کند. که در موارد جدی، می تواند بدن را در شوک کاردیوژنیک (یک وضعیت تهدید کننده زندگی که در آن قلب شما نتواند خون شما را از طریق بدن شما پمپ کند) قرار دهد.” کم آبی می تواند حجم خون بدن شما را کاهش دهد، که می تواند منجر به چیزی به نام شوک هیپوولمی (یا شوک کم فشاری خون) شود، که یکی دیگر از عوارض تهدید کننده زندگی است.

۶- احتمال ابتلا به عفونت مثانه، کلیه یا عفونت ادرار

کلیه ها و آب نوعی رابطه همزیستی دارند. کلیه ها برای تنظیم تعادل آب بدن و دفع زباله ها از گردش خون شما کار می کنند؛ دروکا می گوید که در کنار کبد، کلیه ها به عنوان “سیستم تصفیه طبیعی بدن” عمل می کنند. آنها برای انجام درست کار به آب نیاز دارند و در صورت کم آبی بدن، شما می توانید با عفونت های مثانه و ادرار روبرو شوید. دروکا می گوید: “علاوه بر این، رسوبات معدنی و نمک که به طور طبیعی در کلیه شما انباشته می شود، برای تجزیه شدن نیاز به آب دارند. بدون آب، این رسوبات ممکن است به سنگ های بسیار سنگین کلیه تبدیل شوند.”

برای جلوگیری از تمامی این مشکلات بهتر است روزانه دو لیتر آب مصرف کنید. گانز اشاره می کند که شما می توانید مایعات ضروری را از مواد غذایی دریافت کنید، از جمله سوپ ها، میوه ها و سبزیجات و نوشیدنی های حاوی آب، از جمله قهوه، چای، شیر، آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی و نوشیدنی های ورزشی. اگر از هر کدام از اینها را به عنوان منبع آب استفاده می کنید، مراقب میزان مصرف کافئین، قند و کالری خود باشید. (پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما در تعیین سطح سالم کمک کند.) ولی هوشمنانه ترین راه استفاده از آب ساده و معمول به میزان کافی است.

  • 303 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

تبلیغات متنی